El Camino i Spanien sept. 2012

Pilgrimsvandring med Exodus från Lund

Fred. 14.9:
Planet skulle gå från Kastrup 15.45. Bordade planet, väntade på planet till 16.40 då vi måste evakuera planet. Så småningom fick vi hämta matvoucher. Första info skulle komma 17.20, ändrades till 17.30 och sedan tll 18. Kl. 20 info om att planet är inställt. Skulle gå till transfer- center för hotell. Väntade där c: à  45 min innan vi fick beskedet att hämta bagaget och sedan bussar till hotell Bella Sky. Fick taxivouchers för morgondagen. Skulle få middag o frukost på hotellet samt besked nästa dag 06.00 i receptionen. Först 22.10 kom bagaget. Ut till bussar som gick till hotellet, ett mycket fint hotell. Middag kl. 23.

Lörd. 15.9:
Kl 06 lörd skulle vi få besked i receptionen. Beskedet var att vi som enda grupp inte kunde bokas om. Reseledaren Owe åkte efter frukost till flygplatsen för att fixa ombokning. Kl. 11 kom han tillbaka med besked om Lufthansa 16.50 till Bilbao via Frankfurt. Lunch på hotellet, taxi till flygplatsen. Lyfte 16.50. Äntligen på väg.
Landade vid 18-tiden i Frankfurt. 20.55 lyfte vi mot Bilbao, där vi landade 22.55 i 20 graders värme.
Buss 18 mil till Pamplona dit övriga gruppen, som reste via Stockholm kommit efter att genomfört första dagen enligt programmet. Framme i Pamplona 01.30 på Andia hotell, ett något mörkt o dystert hotell. Duschade sov.

Sönd. 16.9:
Fick mycket tunn frukost 07.45. I bussen 08.45.
Gick över Magdalenabron i Pamplona, från 1100-talet över floden Arga.
Åkte igenom gamla Pamplona med tjurfäktningsarenan o tjurrusningsgatan.
Körde mot Olite och passerade på vägen en gammal romersk akvedukt.
I Olite besökte vi den gamla borgen från 1100-talet med många torn. Såg "tjurrusning" på torget, något vi inte gillade.
Buss till Villatuerta, där vi vandrade c:a 3 km mot Estella, där vi åt lunchpicnic på torget. Fortsatte till fots till Irache och Museo del Bono, där vi fyllde en flaska med rött vin från #pilgrimskranen". Bussen väntade där. Vandringsträckan blev 6 km. 2 1/2 tim inkl. lunchpaus. Vid klostret i Irache fick vi vänta en stund på Giesela o Ingegerd, som inte tyckte 6 km räckte utan tog en extravandring på n ågra km.
Körde vidare mot Burgos. Passerade på vägen en jättestaty med en tjur.
Passerade över ett skogsklätt pass på 1100 m höjd innan vi kom till San Juan de Ortega, den gamla pilgrimskyrkan med kalken fJesu sista måltid (tro't den som vill) och hönor vid Sankt Jakobs staty. Kaffepaus.
Framme i Burgos 18.40 och tog in på det jättefina Hotel Velada. Gick på kvällspromenad bl.a. till den enorma katedralen, där det pågick mässa. Sedan ut på torget och till floden med en parallell mysig platanallé. På vägen till hotellet gick vi in på baksidan av katedralen till en kyrkokonstutställning. Kvällen avslutades med en 3-rätters middag på hotellet.

Månd. 17.9:
Frukost 07.30. Gick till bussen 08.30, morgonbön i bussen. Skyar av tunna moln på himlen. Åkte motorväg till Sahagun, där vi hade bussfika vid Sankt Bengts port (ja, den hette verkligen så efter Benediktus) från 1600-talet och resterna av ett viktigt cistercienserkloster. Norr om vår resväg såg vi hela tiden de Kalibriska bergen, upp till 2500 m höga. Åkte vidare till Villa Marco, där en del av oss började vandra på El Camino 6 km till Religiegos, en oomstridd romersk stad. Här går El Camino på en högslätt 8-900 m ö.h. km efter km. De som ville kunde starta 2 eller 4 km längre fram eller åka buss hela vägen.
Picniclunch i Mansilla de las Mulas. Satt ute på torget. Vi gick sedan till ett pilgrimshärbärge där vi köpte varsin pilgrimssnäcka. Såg också en staty med trötta pilgrimer liksom en pilgrimskyrka. Åkte vidare till San Miguele de Escalada för att se den berömda kyrkan från 913 (fanns en kyrka dessförinnan, 400 år äldre) och tornet från 1200-talet . En hästskoformad basilika. Sista 4 km (3 km för vissa) innan kyrkan började vi vandra genom ett kuperat landskap på en annan del av El Camino, Routa Vadiniensis. Tyvärr var kyrkan stängd . Busskaffe.
Åkte vidare mot Leon, provinshuvudstad i norra Kastilien (Leon betyder legion). Tog in på hotel FC Infantas. Duschade och gick sedan till den stora kyrkan som har 1980 m2 fönstermålningar. Helt fantastisk!  Gick sedan ut på den jättemysiga stan o köpte en väska och en ryggsäck med 50% rabatt. Fyndköp! Gick in i San Marinakyrkan, där folk hela tiden kom in för att be. Sen middag på hotellet med en jättelik lövbit. Kvällssamling efteråt.

Tisd. 18.9:
Frukost och avfärd 09.00.  Körde mot Astorga, tidigare provinshuvudstad i Astorien. Ligger idag i Kastilien. Besökte 1500-talskyrkan där, en kyrka med ett enormt altarskåp, gjort av en elev till Michelangelo. I kyrkan fanns en Kristusbild med Jesus som ett barn med törnekrona m.m. Gick även in i museet med en massa biskopsinsignier. Intill kyrkan låg det enorma biskopspalatset, dit biskopen vägrade att flytta in när det en gång för länge sedan var klart.
Åkte vidare på småvägar genom delvis övergivna byar. Stannade i en sådan (Castrillos de los Polvozares) för bussfika. Byn har de senaste åren restaurerats och en del människor hade flyttat tillbaka till byn som för några år sedan var helt förfallen.
Vandrade sedan från några km före El Ganso (1000 m ö.h.) drygt 5 km till bussen , där vi åt picniclunch. alla vandrade inte. Åkte sedan vidare och släpptes av 3 1/2 km före Järnkorset på 1515 m höjd i Montes de Leon, där vi firade mässa i det fria efter att ha lagt av stenar vid korset(symbolhandling för allt vad vi får lämna över åt Kristus). På vägen vidare njöt vi av de Kalibriska bergen. Vi stannade sedan ett par gånger med bussen för foto, bl.a. mot Ponferrada. Körde igenom en liten smal by, El Acebo, där bussen med några cm marginal kunde passera. I byn står det en cykel som staty vid kyrkogården efter en tysk cykelpilgrim, som på 1980-talet omkom i de branta nerförbackarna. Vägen ner till Ponferrada var nämligen mycket brant nerför. Kom till Hotel Ponferrada Plaza, ett ganska själlöst hotell i en föga intressant omgivning. Duschade och gick sedan ut till en slags stadspark och drack choklad och tittade på folklivet. alla generationer var ute och umgicks i parken. Gick sedan in i en sportaffär mittemot hotellet och köpte tajts till Ulla ett par vandringsskor till Gunnar för en billig penning. Middag ock kvällssamling.

Onsd. 19.9:
Tidig frukost. Till tempelriddarborgen o . Mariakyrkan. Legenden säger att en biskop gömde en Mariabild i en ihålig ek, när muslimerna på 800-talet kom. När sedan tempelriddarna skulle bygga borgen tänkte de såga ner eken. Då grät ett barn så att tempelriddarna reagerade. Man fann då när man fällede eken en Mariastaty, som nu står vid högaltaret i Mariakyrkan.
Åkte sedan till en mataffär mittemot hotellet o köpte picnicmat. Ponferrada ligger på 500 m höjd o nu åkte vi på nytt upp på 1300 m.ö.h. mot O Cebeiro med den äldsta kyrkan på hela Caminon (800-talet). Morgonbön på vägen dit. Jättetjusig by o underbar kyrka. Inne i kyrkan  fanns bl.a. graven för byprästen, som var den som "restaurerade" El camino. Bredvid den fanns en staty av Benedictus. Fanns också Jesu nattvardskalk med hans torkade blod (tr't den som vill). Köpte en vandringsstav. Vandrade sedan 4 1/2 km i ett fantastiskt landskap. Lunch vid en stor Jakobstaty vid Alto de San Roque, 1270 m ö h.
Åkte ner i fantastiskt landskap igenom Trio Castella till Rencia, där vi startade ny vandring, 4,4 km, mycket kuperat och vackert, till Samos, ett Benediktinerkloster från 500-talet, ett av de äldsta. Det var här munkarna spelade in en popskiva med gregoriansk musik för ett antal år sedan. Vi passerade en gammal kyrka med en liten kyrkogård. Kor vallades av en tant och en farbror. Denna bit av leden är en alternativ del av El Camino.
Busskaffe i Samos innan vi fortsatte genom Sarria, en öststatsliknande stad. Åkte igenom städerna/byarna Castro, Portomarin, Melide, Arzua o Ferreiros till Santiago de Campostella, där vi var framme vid Hotel San Lorenzo strax före kl. sju. Ett enklare 3-stjärnigt hotell med bra läge. Lämnade min nya stav i bussen för chaufören, som lovade ta den till Sverige.
Hela dagen idag har vi kört i Galicien, som har havsgräns både i norr o väster. Bördigare o mer välmående landsskap än tidigare.
Vi gick ut på stan och "Kastrupsgänget" åt middag tillsammans. Därefter fick vi lyssna till en galicisk musikgrupp, "Juna de Darecho". Mycket spanskt och väldigt bra!

Torsd. 20.9:
Frukost 07.30. Buss upp till Monte do Gozo för vandring (5 km) ner till katedralen och pilgrimsmässan. Jobbig vandring nerför p.g.a. knäont. Dessutom tråkig stadsvandring mesta sträckan. Ulla m. fl. gick direkt till katedralen från hotellet.
Pilgrimsmässan var helt på spanska. Svårbegripligt. En nunna ledde sången. Mässan avslutades med att det jättestora rökelsekaret "Motoforeiron", 54 kg tungt, svingades av 5 präster. Enormt!
Gick sedan med Claes o Gunnie och åt lunch på Plaza Franco (varför har man behållit Francos namn?), och lite senare fikade vi också. Hem till hotellet för att packa innan avslutningsmiddagen.
dagen avslutades med en kvällssamling

Fred. 21.9:
Tidig frukost och därefter spansk buss till flygplatsen kl. 07.30. (Stockholmsgänget hade rest redan kl. 04.50). Flyget till Madrid gick planenligt.  1tim uppehåll  i Madrid, då vi åt medhavd matsäck. Flyget till Köpenhamn gick också planenligt och landade i tid där.  Fikade innan vi tog tåget hem till Falkenberg.
En mycket lyckad resa var slut, men solen och värmen hade förbytts i ösregn och utkylt hus.

Senaste kommentarer

09.08 | 07:05

Mysiga bilder!

15.02 | 12:21

Hejsan!
Skulle du kunna tänka dig att hålla i lite gudtjänst på ett boende i Falkenberg som jag ansvarar för någon gång i månaden hör gärna av dej. Maj Norén

29.08 | 20:06

Trevligt att hitta min dop präst ifrån Torslanda kyrkan år 1976.

23.01 | 14:33

Så fin tavla och för mig så symboliserar den frihet dina fina flyttfåglar.